Gezond omgaan met emoties ‘Hoe doe je dat?’

Emoties hebben we allemaal en maken het leven kleurrijk. Hoe we omgaan met emoties dat verschilt per persoon. Emoties kunnen plezier geven en charme, maar kunnen je ook in de war brengen, je laten twijfelen, een gevoel geven van schaamte. Of ze kunnen zo hoog opstapelen dat de emoties er op onhandige momenten ineens uit knallen. Ondanks de verschillen in hoe we emoties uiten, zijn er een aantal stappen die je kunnen helpen om gezond met je emoties om te gaan.

  1. Herken de emotie. Wat voel ik eigenlijk? Ben ik boos of verdrietig? Gevoelens worden snel vermengd met allerlei gedachten en oordeel over de omstandigheden, onszelf of anderen. Dat geeft ruis. Probeer eens los van wat je denkt, te herkennen wat je voelt en dat woorden te geven. Bijvoorbeeld ‘Ik ben boos’.

 

  1. Erken de emotie. Ik ben boos en dat mag. Als je boos bent of bang hoe je er niet tegen te vechten of je ervoor te schamen. De emotie mag er helemaal zijn. Dit raakt me enorm en het maakt met verdrietig en dat is helemaal oké. Spreek jezelf hierin vrij van schaamte of oordeel, je hebt juist erkenning nodig om je emotie te accepteren. Emoties kunnen ons een gevoel van zwakte geven en daarom omzeilen we ze liever. Het vervelende is dat wanneer je je emoties niet erkent (bewust of onbewust), kan het een opeenstapeling geven. En dan barst een paar weken later ineens de bom en heb je geen idee waar dat nu vandaan kwam. Herken je dat? Wanneer je emoties niet erkent dan kunnen ze zomaar de leiding over jou nemen in plaats van dat jij leiding hebt over je emoties. Jezelf ruimte geven om te voelen en mens te zijn, is cruciaal m emoties gezond te reguleren.

 

  1. Geef de emotie een gezonde plek. Wanneer je erover praat met iemand en je maakt ruimte er met iemand over te praten, kan dat helpen om door de emotie heen te komen en de situatie een plek te geven. Het is hierin belangrijk dat je de emotie een gezonde plek geeft. De emotie zegt niets over wie jij bent. Hoe jij je voelt is niet jouw identiteit. Een gevoel is een middel om door iets heen te gaan en is er daarmee vóór jou. Jij bent geliefd en goed zoals je bent. Een emotie kan daar niets aan af doen. Om uiteindelijk gezond om te gaan met de emotie, is het handig je af te vragen wie er verantwoordelijk is in de situatie die jouw raakt. Wat is jouw eigen stuk waar je invloed kan uitoefenen? Is het wijs om je hart te laten zien aan iemand? Of mag je een grens aangeven. Neem bewust de leiding door te kijken welke keuze je kunt maken, je invloed te gebruiken en eerlijk te zijn naar jezelf en de ander.

 

  1. Laat de emotie los. Emoties zijn niet bedoeld om jou te beheersen, ze zijn bedoeld om ervaren te reguleren. Oftewel emoties hebben begrenzing nodig. Let op, dat betekent niet dat we stap 1,2 en 3 overslaan. Dat betekent dat we na stap 1, 2 en 3 de situatie loslaten. Gek genoeg zul je merken dat als je oprecht ruimte maakt voor je eigen emoties en je er naar durft te handelen, dat het vrijwel vanzelf gaat om de emotie los te laten. Wanneer je invloed wilt uitoefenen op iets waar je geen invloed op hebt, kies dan bewust dat te erkennen en het bij de ander te laten. Herinner jezelf aan jouw eigen invloed.

Merk jij dat emoties lastig zijn voor jou en heb je niet geleerd hier gezond mee om te gaan? Schrijf je dan in voor mijn nieuwe training: ‘Help! Hoe ga ik gezond om met mijn emoties?!’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.