Hoe houd ik in een conflict de verbinding met … mijzelf?

Liever gezellig??
De meesten van ons houden van gezelligheid, harmonie en onderling begrip. Maar ja, dat is niet haalbaar voor elk moment. Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik loop tijdens corona vaker tegen mezelf en mijn partner aan. En dat loopt dus ook weleens uit op een meningsverschil. Waarom vinden wij conflicten dan zo moeilijk?

Vechten, vluchten of bevriezen
Conflicten leveren vaak stress op. Dat kan komen omdat we thuis niet geleerd hebben hoe je gezond een conflict kunt voeren. Of omdat we juist veel conflicten hebben meegemaakt. Onveilige conflicten. Dan is het niet gek dat we daardoor met stress reageren op een ruzie. En als onze stresshormonen toenemen, wordt er fysiologisch van alles in gang gezet in ons lichaam. We kennen allemaal de reflexen die hierbij horen: vechten, vluchten of bevriezen.

We verliezen grip
Die reflex is een impuls en dus vaak helemaal niet de reactie zoals we zouden willen. We gooien met deuren, doen uitspraken waar we later spijt van hebben of krimpen juist in elkaar en lopen weg. … om vervolgens de dag erna precies te weten wat we eigenlijk hadden willen zeggen. Wat er eigenlijk gebeurt (door stress), is dat we de verbinding verliezen met onszelf. En daarmee met onze intelligentie, met ons verstand en onze emoties. We verliezen grip. Toch geloof ik dat we kunnen groeien in het gezond aangaan van een conflict.

5 Tips om verbinding te houden met jezelf
Hoe behoudt je de verbinding met jezelf? Zodat je wellicht minder uit impuls reageert en bovendien rustiger kunt blijven en dat het gemakkelijker lukt om te zeggen wat je voelt en ervaart?

  1. Leer jezelf beter kennen
    Leer jezelf beter kennen door op minder stressvolle momenten je af te vragen wat je belangrijk vindt en hoe jij tegen iets aankijkt. Wat is mijn hart voor de situatie? Wat geloof ik hierover? Wat denk ik dat we niet uit het oog moeten verliezen? Meer verbinding met jezelf op de positieve momenten, zal maken dat je ook als druk toeneemt makkelijker dichtbij jezelf kunt blijven.
  2. Leer je emoties beter kennen
    Wanneer je zicht krijgt op wat jou raakt, dan lukt het ook beter om dat woorden te geven. Emoties maken ons vaak in de war, zeker als het gaat om conflictsituaties. Maar wat nu als je jezelf en jouw emoties beter leert kennen los van andere partijen? Ga eens onderzoeken wat jou boos maakt of verdrietig of juist blij. Jezelf leren kennen op het gebied van emoties zal maken dat je je emoties ook makkelijker woorden kunt geven. Ook hiervoor geldt, ontdek die verbinding met jezelf laagdrempelig in situaties waar je geen stress ervaart.
  3. Communiceer vanuit de ik-vorm
    Deze tip heb je vast al vaker gehoord, maar hij is dan ook erg nuttig. Wanneer je praat met de ander in een ruzie, verzand je snel in ‘Ja, maar jij…!’ Daarmee wordt het gesprek beschuldigend en kom je beide al snel in allerlei verdediging strategieën. Het gesprek is dan gelijk ook niet meer opbouwend. Wat nu als je vanuit de ‘Ik-vorm’ praat? ‘Ik merk dat je mij raakt met wat je zegt.’ Óf ‘Ik voel me niet gezien, doordat je vergeet met mij te overleggen. Ik heb het nodig dat je even met me afstemt.’ Het klinkt wellicht geschoold en overdreven, maar praten vanuit de Ik-vorm versterkt de verbinding met jezelf en houdt oordeel makkelijker buiten het gesprek.
  4. Ontdek wanneer iets bij jou hoort en wanneer het van de ander is
    Als je gevoelig bent en sfeer aanvoelt, dan kan je zomaar denken dat jij daar wat mee moet. Maar soms is het verdriet of boosheid van een ander en ligt die verantwoordelijkheid niet bij jou. Probeer in verschillende situaties te ontdekken wat jij zelf voelt en ervaart en welk deel je aanvoelt, maar niet bij jou hoort.
  5. Neem zo nodig een time-out!
    Alsnog kan het voorkomen dat je voelt gebeuren dat je controle verliest en grip op jezelf kwijt raakt. Hoe kun je dan zorgen dat je niet vervalt in vechten, vluchten of bevriezen? Als je jezelf beter leert kennen, is het al een hele stap als je bij jezelf stress herkent in een gesprek/ conflict. Geef dat dan aan. ‘Ik merk dat er veel in me omgaat, ik wil graag een time-out nemen. Ik kom terug als ik weet wat ik wil zeggen.’ Hiermee neem je tijd om stress te laten zakken en even terug te gaan naar wat je ergens van vindt, bij voelt of wat je wilt. Als stress zakt, lukt het meestal beter om dat woorden te geven.

Geniet van het oefenen. Jezelf leren kennen en groeien mag leuk zijn en vol mooie ontdekkingen. Loop je vast en zoek je hulp? Neem dan vrijblijvend contact op. Ik help je graag!

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.